Hur gör man? – Teorispel

Det här spelet går ut på att namnge olika ställningar och tekniker i sitt mönster. Man börjar med att klicka på sitt bälte för att ange svårighetsgrad  och ett namn och sen kommer du landa på en ny sida som skärmdumpen visar. Du kommer att se 5 eller 6 st kategorier: Ställning, Höjd, Teknik, Kroppsdel, Tekniktyp, och Övrigt för de lite högre bältena. Med ett ord från varje kategori kan du bygga alla ställningar från vitt till rödsvart. Detta betyder att du inte kan välja 2 st i samma kategori. Notera dock att alla tekniker inte behöver innehålla en från varje. T.ex tekniken Gunnun So Kaunde Ap Jirugi så ska du inte kryssa i något under kategorin kroppsdel eller övrigt eller klicka i ”Ej angiven”.

Övningen bryter ner teknik i mindre delar för att få en uppfattning om vad varje ord betyder. Om man lär sig vad orden betyder kommer man kunna namnge alla tekniker. Om du inte vet vad något ord betyder rekommenderar jag att ni klickar på fliken ”ordlista” där alla ord finns översatta. Spelet funkar bra på både dator och telefon vilket gör det möjligt att lätt kunna träna teori vart man än är. Dock fungerar den inte lika bra på surfplattor dessvärre…

När du kryssat i dina val så klickar du på ”Svara” så kommer en ny bild på en ny teknik komma upp. Men om man rullar ner på sidan kommer det finnas en annan sektion där dina val står uppradade och en bild på förra tekniken. Där ser du också en fullständig mening på vad tekniken heter men också i rätt ordning. Dina val står av en anledning som en lista och detta är för att meningsuppbyggnaden varierar beroende på teknik. Oftast står dem i någorlunda rätt ordning men inte alltid. Notera alltid meningsuppbyggnaden för alla tekniker då även detta är viktigt. 

Det finns också ett inbyggt poängsystem där poängen kommer kopplas till ditt angivna namn så du kan fortsätta bygga på dina poäng senare genom att bara skriva in samma namn igen. Detta innebär att man kan tävla mot sina klubbkamrater genom att samla flest poäng och dem tio med högst poäng kommer visas längst ner på sidan i en resultattavla. Kategorin ’Kroppsdel’ och ’Övrigt’ ger lite extra poäng ju högre man kommer i svårighetsgrad och ’Tekniktyp’ ger dessutom yttligare extra poäng i högre grader då den anses vara den klurigaste. Detta innebär att man gynnas av att köra på de svårare graderna.

Spelet är byggt av mig Oliver Wiksten från grund och botten vilket innebär att buggar och felaktigheter kan uppstå i spelet. Om du hittar buggar eller har förslag på förbättringar så får ni gärna kontakta mig genom min mail (oliver.wiksten@gmail.com) eller privat. Teknikerna på bilderna behöver inte heller vara 100% korrekt utförda då dem endast är där för att man ska förstå vilken teknik man ska namnge. Spelet har ett inbyggt formulär för att anmäla felaktigheter. Om du skulle märka att något möjligtvis inte stämmer, tveka inte att skriva i skrivrutan och klicka på ”skicka” så kommer det åtgärdas.

Annars är det bara att köra, lycka till med ditt teoriinlärning!